İsrail'den son üç yılda 250 binden fazla kişinin göç ettiği, buna karşılık ülkeye gelenlerin sayısının 20 bin sınırında kaldığı açıklandı. İsrail Parlamentosu (Knesset) bünyesindeki Araştırma ve Bilim Merkezi'nin raporuna göre, bu dönemde net nüfus kaybı 140 bin olarak gerçekleşti.
Göç Rakamları Katlandı
Rapora göre, Gazze'deki soykırımın başladığı 2023 öncesinde her yıl ortalama 40 bin kişi İsrail'den kalıcı ya da geçici olarak ayrılırken, bu rakam 2023'te 65 bine, 2024 sonunda ise 89 bine çıktı. 2025 yılında ise 69 bin kişi ülkeyi terk etti.
2009-2021 döneminde 445 bin kişi İsrail'e gelirken, aynı dönemde 400 bine yakın kişi ayrılmıştı. Son üç yılda ise göç edenlerin sayısı 250 bini aşarken, gelenler 20 bin sınırında kaldı. Bu durum, İsrail nüfusunun 12 milyon civarında olduğu göz önüne alındığında, üç yılda yüzde 1.1'lik bir nüfus kaybına işaret ediyor.
Beyin Göçü ve Siyasi Sürgün
Merkezin mayıs ayında sunduğu rapora göre, daha önce sadece ekonomik nedenlerle veya yurtdışında fırsat arayanların gittiği İsrail'den artık doktorlar, mühendisler, programcılar, bilim insanları ve yüksek eğitimli gençler kitlesel olarak ayrılıyor. Uzmanlar bu durumu artık "sıradan göç" değil, "siyasi sürgün" olarak tanımlıyor.
Sebep: Siyasi Kargaşa ve Savaş
Uzun süren savaş, siyasi kutuplaşma, yargı reformları ve geleceğe duyulan güvensizlik nedeniyle "İsrail'in kurucu sözleşmesi"nin bozulduğu belirtiliyor. Raporda, göç edenlerin öne sürdüğü en büyük iki nedenin savaşlar ve aşırı sağcı Binyamin Netanyahu hükümetinin 2023'te çıkardığı ve güvenlik güçlerinin üzerindeki yargı denetimini ortadan kaldıran "Akla uygunluk yasası" olduğuna dikkat çekiliyor.
Söz konusu yasa, İsrail'de geniş çaplı protestolara sebep olmuş ancak Gazze soykırımı ve İsrail'in Lübnan ve İran'a saldırıları sonrası gündemden düşmüştü.



