Elektrik Dağıtım Hizmetleri Derneği (ELDER) Yönetim Kurulu Başkanı Barış Erdeniz, Türkiye'nin elektrik dağıtım altyapısında önümüzdeki 10 yılda en az 50 milyar dolarlık yatırım ihtiyacı bulunduğunu duyurdu. İstanbul'da düzenlenen toplantıda konuşan Erdeniz, elektrikli araçlar, veri merkezleri, yapay zeka uygulamaları, sanayide elektrifikasyon ve yenilenebilir enerji yatırımlarının bu ihtiyacı tetiklediğini belirtti.
Enerji dönüşümünün omurgası şebekeler
Erdeniz, enerji dönüşümünün yalnızca üretim yatırımlarıyla değerlendirilemeyeceğini vurgulayarak, "Yeni elektrik çağının gerektirdiği güçlü, akıllı ve dayanıklı dağıtım altyapısını kurmak zorundayız. Enerji dönüşümünün omurgasını artık şebekeler oluşturuyor" dedi.
Elektrik talebi 12 yılda yüzde 50 arttı
Türkiye'nin elektrik tüketiminin son 12 yılda yaklaşık yüzde 50 artarak 240 teravatsaatten 361 teravatsaate yükseldiğini hatırlatan Erdeniz, Ulusal Enerji Planı'na göre bu rakamın 2035 yılında 510 teravatsaate çıkmasının beklendiğini söyledi. Aynı dönemde kurulu gücün 122,5 gigavattan 227 gigavata yükselmesinin hedeflendiğini belirten Erdeniz, sisteme yaklaşık 104 gigavat yeni kapasite ekleneceğine dikkat çekti.
2026-2030 dönemi için 22 milyar dolar yatırım
Erdeniz, Beşinci Uygulama Dönemi kapsamında 2026-2030 yılları için belirlenen yatırım tavanının 18,5 milyar dolar olduğunu bildirdi. Planlı bakım ve yenileme harcamalarıyla birlikte söz konusu dönemde toplam yatırım hacminin 22 milyar dolara ulaşmasının beklendiğini söyledi. Önümüzdeki dönemde dağıtım şirketlerinin odağında akıllı şebekeler, dijitalleşme, siber güvenlik, afet ve iklim risklerine dayanıklılık ile yenilenebilir enerji entegrasyonu yer alacak. Erdeniz, finansmana erişim ve öngörülebilir düzenlemelerin yatırım süreçleri açısından kritik önem taşıdığını vurguladı.
Özelleştirme sonrası 33 milyar dolar katkı
Dağıtım sektörünün özelleştirme sonrasında önemli bir dönüşüm yaşadığını belirten Erdeniz, son 12 yılda özelleştirme bedelleri dahil Türkiye ekonomisine yaklaşık 33 milyar dolarlık katkı sağlandığına değindi. Aynı dönemde gerçekleştirilen yatırım tutarının 20 milyar dolara yaklaştığını aktaran Erdeniz, bunun 12 milyar dolarlık bölümünün son beş yılda yapıldığını ifade etti. Abone sayısının 36 milyondan 52 milyona yükseldiğini belirten Erdeniz, dağıtım hatlarının uzunluğunun 1 milyon kilometreden 1,6 milyon kilometreye, trafo sayısının ise 350 binden 570 bine çıktığını kaydetti.
Dağıtım 2.0 dönemi
Barış Erdeniz, tüketicilerin aynı zamanda üretici haline geldiği yeni dönemde şebekelerin elektriğin yanı sıra veriyi de yöneten akıllı platformlara dönüştüğünü söyledi. Elektrikli araçlar, veri merkezleri, yapay zeka uygulamaları ve depolama sistemlerinin yeni kapasite ihtiyacı yarattığını belirten Erdeniz, "Türkiye'nin enerji geleceği artık sadece üretimde değil, şebekelerde de şekilleniyor" dedi.
Bakan Bayraktar: Elektrifikasyon stratejimizin merkezinde
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, Türkiye'nin elektrifikasyonu enerji stratejisinin merkezine koyduğunu belirtti. Londra'da temaslarını sürdüren Bakan Bayraktar, "Türkiye'nin uzun dönemli enerji planının 5. yılı doluyor ve her 5 yıl bizim bu planı yenileme dönemimiz. Hem bu döneme hem de COP31'e denk gelmesi açısından Cumhurbaşkanı'mızın Antalya'da Türkiye'nin yeni hedeflerini dünyaya duyurması çok önemli. Türkiye'nin hızlı şekilde elektrikleşmesi çok önemli. Elektrifikasyon hedefi Türkiye'nin ve dünyanın iklim hedeflerine ulaşması açısından da en kritik unsurlardan" diye konuştu.



