Bakan Bayraktar: 2030'a kadar enerji verimliliğine 20 milyar dolar yatırım
Bakan Bayraktar: 2030'a kadar 20 milyar dolar yatırım (23.06.2026)

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, Londra İklim Eylemi Haftası kapsamında düzenlenen COP31-IEA Üst Düzey Enerji Dönüşümü Diyaloğu toplantısında önemli açıklamalarda bulundu. COP31 Başkanı ve Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum ile farklı ülkelerden bakanların katıldığı toplantıya Uluslararası Enerji Ajansı Başkanı Fatih Birol moderatörlük etti.

Küresel Krizler ve Enerji Güvenliği

Bayraktar, son yıllarda Kovid-19 salgını, tedarik zincirindeki aksamalar, ticaret savaşları, doğal afetler, Ukrayna ve İran'daki savaş ile petrol ve doğal gaz piyasalarında yaşanan en büyük arz şoku gibi krizlerin ardı ardına geldiğini belirtti. Bölgesel çatışmaların hiçbir zaman tek bir coğrafyayla sınırlı kalmadığını, sonuçlarının küresel ekonomide hissedildiğini vurguladı. Enerji sektörünün bu süreçte en kırılgan sektör olduğunu dile getiren Bayraktar, enerji güvenliğinin yeniden tartışmaların merkezine yerleştiğini ifade etti.

Türkiye'nin Enerji Dönüşümü Vizyonu

Antalya'daki COP31 Zirvesi öncesinde Türkiye'nin mesajının net olduğunu belirten Bayraktar, 'Enerji dönüşümü ve enerji güvenliği bir arada ilerlemelidir. Dirençli bir gelecek, daha temiz, daha çeşitli, yüksek düzeyde birbirine bağlı ve güvenli enerji sistemlerine dayanmaktadır. Türkiye, ortak geleceğimize liderlik etmeye, işbirliği yapmaya ve yatırım yapmaya hazırdır.' değerlendirmesinde bulundu.

Geniş Pickt afişi — Telegram için ortak alışveriş listesi uygulaması

Elektrik Çağı ve Yenilenebilir Enerji Hedefleri

Bayraktar, tüketimdeki ani artışla birlikte 'elektrik çağına' girildiğini, geçen yıl küresel enerji talebinin yüzde 1,3 büyüdüğünü, elektrik talebinin ise bu hızın iki katından fazla arttığını söyledi. Bu artışın elektrikli araçlar, veri merkezleri, artan soğutma talebi ve hızlı elektrifikasyon tarafından tetiklendiğini vurguladı. 'Enerji güvenliği ve iklim eyleminin el ele ilerlemesi gereken günümüzün çetin gerçekleriyle daha uyumlu, daha dirençli ve daha kapsayıcı yeni bir piyasa tasarımına ihtiyaç vardır. Biz bu dönüşümü bir fırsat olarak görüyoruz.' dedi.

İki hafta önce COP31 Dönem Başkanlığı altında 2035'e kadar küresel nihai enerji tüketiminde elektriğin payını yüzde 35'e çıkarma hedefini duyurduklarını hatırlatan Bayraktar, 'Geleceğin enerji sistemi giderek daha fazla elektrik odaklı, dijitalleşmiş ve merkeziyetsiz bir yapıda olacaktır.' ifadelerini kullandı.

Bugün yenilenebilir kaynakların Türkiye'nin kurulu gücünün neredeyse üçte ikisini oluşturduğunu belirten Bayraktar, 2035'e kadar yenilenebilir enerji kapasitesini üç katına çıkarma planı olduğunu söyledi. Bu artışı desteklemek için yaklaşık 30 milyar dolarlık yatırım gerektirecek 40 gigavatlık HVDC iletim koridoru ile ulusal elektrik şebekesini modernize ettiklerini açıkladı.

Enerji Verimliliği İçin 20 Milyar Dolar Yatırım

Dünyanın yeni gerçeklerine dayanan bu yeni mimarinin tüm değer zincirini hesaba katmayı gerektirdiğini belirten Bayraktar, 'Bu nedenle kendimizi, güneş panelleri, rüzgar türbini bileşenleri, gelişmiş bataryalar ve akıllı elektrik ekipmanları da dahil olmak üzere temiz enerji teknolojileri için bölgesel bir üretim merkezi olarak konumlandırıyoruz.' dedi.

Kritik minerallere erişimin önemine değinen Bayraktar, sadece kaynaklara sahip olmanın yeterli olmadığını, bu konuda Türkiye'nin kritik bir rol oynayabileceğini vurguladı. 'Bu zorluğun üstesinden gelmek için teknoloji odaklı ülkelerle ve lider firmalarla aktif bir şekilde işbirliği yapıyoruz. En güvenilir ve en temiz enerji 'tüketilmeyen enerji'. 2030'a kadar enerji verimliliği için 20 milyar dolarlık yatırımı harekete geçirmeyi planlıyoruz.' ifadelerini kullandı.

Pickt makale sonrası afişi — aile illüstrasyonlu ortak alışveriş listesi uygulaması