Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum, Milli İrade Platformu tarafından MÜSİAD Genel Merkezi'nde düzenlenen 15. Milli İrade Buluşması'nda önemli açıklamalarda bulundu. Bakan Kurum, Eylül ayında İstanbul'da kiralık konutların ihtiyaç sahibi vatandaşlara teslim edileceğini müjdeledi. Projenin, kira fiyatlarının dengelenmesinde kritik bir rol oynayacağını belirtti.
Deprem bölgesinde 153 bin konut teslim edildi
Bakan Kurum, 6 Şubat depremlerinin yol açtığı yıkımın boyutlarını rakamlarla aktardı. Depremin ülkeye doğrudan 104 milyar dolar, dolaylı olarak ise 150 milyar dolar maddi kayıp yaşattığını söyledi. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın ilk dakikalarda söylediği "Bize inanın, bize güvenin, biz vatandaşımızı darda yoklukta sokakta bırakmayız" sözünün kendilerine talimat olduğunu vurguladı.
Deprem bölgesinde yürütülen çalışmalarla 153 bin konutun anahtarlarını teslim ettiklerini belirten Kurum, "Hatay depremde en ağır yarayı alan şehrimizdi. Yeniden inşasında da en çok zorlandığımız şehir oldu. Burada 153 bin konutun anahtarlarını milletimize teslim ettik. Bugün buradaki teslim ettiğimiz yeni konutlarımızda yüz binlerce kardeşimiz huzur içinde yaşıyor." dedi.
Asrın felaketi asrın inşa seferberliğine dönüştü
Kurum, Kahramanmaraş'ta on binlerce konut ve iş yerinin teslim edildiğini, çarşı projesinin tamamlandığını anlattı. Malatya'da büyük ölçekli yeni yerleşimler kurulduğunu, önemli kamu, meydan ve ticaret alanı projelerinin hayata geçirildiğini ifade etti. Adıyaman'da geniş bir alanda yeni konutlar inşa edildiğini, on binlerce yapıyla şehrin daha güvenli hale getirildiğini kaydetti. Şanlıurfa, Diyarbakır, Gaziantep, Adana, Osmaniye, Elazığ ve Kilis'te vatandaşların yuvalarına yerleştirildiğini belirtti.
Bakan Kurum, Türkiye'nin Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın liderliğinde asrın felaketini asrın inşa seferberliğine dönüştürdüğünü vurgulayarak, "Bugün ABD'de, Almanya'da bir afet olduğunda vatandaşını sigorta şirketinin insafına terk eden bir anlayış varken, Türkiye artık, afet sonrası hızlı ve kaliteli konut üretiminde de kentsel dönüşüm tecrübesinde de tüm dünyada bir numaradır." ifadelerini kullandı.
Yüzyılın Konut Projesi ile 500 bin sosyal konut hedefi
Kurum, sosyal konut projeleri kapsamında bugüne kadar 1 milyon 767 bin konut inşa ederek yaklaşık 7 milyon vatandaşın sağlam ve modern yuvalara kavuştuğunu açıkladı. Cumhuriyet tarihinin en büyük sosyal konut hamlesi olan Yüzyılın Konut Projesi'ni başlattıklarını belirten Kurum, "81 ilimizde 500 bin sosyal konut hedefiyle çalışmalarımızı devam ettiriyoruz. Kuralarımızı çektik, konutlarımızın birçoğunun temelini attık, inşallah 2027 Mart ayında anahtarları teslim etmeye başlayacağız." dedi.
Bu projeyle ilk kez İstanbul'da kiralık konut uygulamasını hayata geçireceklerine dikkat çeken Kurum, "Eylül ayında da kiralık konutlarımızı ihtiyaç sahibi vatandaşlarımıza teslim edeceğiz. Sosyal konutlarımızla hem vatandaşımızı uygun fiyatlarla konut sahibi yapıyoruz, hem deprem gerçeğiyle yaşayan ülkemizde milletimizi sağlam yuvalara kavuşturuyoruz." diye konuştu.
Kentsel dönüşüm ertelenebilecek bir mesele değil
Kentsel dönüşüm çalışmalarının hızla devam ettiğini vurgulayan Kurum, "Kentsel dönüşüm bir tercih değildir. Kentsel dönüşüm bir lüks değildir. Kentsel dönüşüm ertelenebilecek bir mesele hiç değildir." ifadelerini kullandı. Hedeflerinin yalnızca riskli yapıları yenilemek olmadığını, Türkiye Yüzyılı'nda daha güvenli, dirençli, çevreci ve yaşanabilir şehirler inşa etmek olduğunu söyledi.
DOA makineleriyle ekonomiye 30 milyar lira katkı
Bakan Kurum, Sıfır Atık Hareketi kapsamında Depozito Yönetim Sistemi'ni (DOA) hayata geçireceklerini duyurdu. 1 Temmuz itibarıyla 81 ilde kurulacak DOA makineleriyle şişelerin geri dönüşüme kazandırılacağını belirten Kurum, "Şişeleri makinelere atacak, her şişeden elde edilecek 1 lira cüzdanlarınızda birikecek. Burada toplanan şişeler de geri dönüşümle yeniden ekonomiye kazandırılacak." dedi. Sistem sayesinde her yıl yaklaşık 25 milyar adet ambalajın geri dönüşüme kazandırılacağını ve ekonomiye yıllık yaklaşık 30 milyar lira doğrudan katkı sağlanacağını ifade etti.
COP31 Antalya'da düzenlenecek
Bu yıl Türkiye'nin ev sahipliği yapacağı COP31 İklim Zirvesi'nin Antalya'da düzenleneceğini belirten Kurum, 2053 Net Sıfır Emisyon hedefi doğrultusunda çalışmaların sürdüğünü söyledi. "Artık iklim değişikliğiyle mücadele yalnızca çevre politikalarının değil, kalkınmanın, yatırımın, ticaretin ve şehirleşmenin de merkezinde yer almaktadır." diyen Kurum, COP31'in kamu, yerel yönetimler, akademi, özel sektör ve sivil toplumu ortak hedefler etrafında buluşturmasını arzu ettiklerini ifade etti.
Buluşmaya, İlim Yayma Vakfı Mütevelli Heyeti Başkanı Necmeddin Bilal Erdoğan, İstanbul Valisi Davut Gül, Milli İrade Platformu ve sivil toplum kuruluşlarının temsilcileri katıldı.



