Yeşilay, Türkiye Alkol Araştırma Raporu'nu kamuoyuyla paylaştı. Sepetçiler Kasrı'ndaki Yeşilay Genel Merkezi'nde düzenlenen programda konuşan Yeşilay Başkanı Doç. Dr. Mehmet Dinç, 2025 yılında Yeşilay Danışmanlık Merkezi'ne (YEDAM) başvuran bin 500 alkol bağımlısından yüzde 92'sinin alkolü bıraktığını açıkladı.
Toplumun Yüzde 79'u Hiç Alkol Kullanmadı
Rapora göre, Türkiye'de daha önce hiç alkol kullanmayanların oranı yüzde 79,2 olarak ölçüldü. Son 30 günde alkol kullananların yüzde 30,2'si 2-3 kez kullandığını belirtirken, her gün alkol tüketenlerin oranı yüzde 7,8 oldu. Alkol kullanmaya başlama yaş ortalaması 19,4 olarak tespit edilirken, alkol kullananların yarısı ilk deneyimini 18 yaşından önce yaşadığını ifade etti.
Erkekler Daha Küçük Yaşta Başlıyor
Erkeklerin kadınlara göre daha küçük yaşlarda alkole başladığı belirlendi. Alkol kullanımına başlama nedenleri arasında ilk sırada arkadaş etkisi, merak ve eğlence yer alırken, kişisel sorunlar nedeniyle başladığını söyleyenlerin oranı yalnızca yüzde 9,5 oldu.
Dünyada Her Yıl 2,6 Milyon Kişi Alkol Yüzünden Ölüyor
Yeşilay Başkanı Dinç, bağımlılıkla mücadelenin terörle mücadele kadar önemli olduğunu vurgulayarak, "Endüstri, alkolü problemlerle başa çıkmanın ve sosyalleşmenin yolu olarak gösteriyor. Ancak alkol, problemleri daha da artırıyor. Dünya nüfusunun yüzde 56'sı hayatında hiç alkol kullanmamış. Fakat mevcut durumda dünyada her yıl 2 milyon 600 bin insan alkol nedeniyle ölüyor" dedi.
15 Yaşından Önce Başlayanlarda Bağımlılık Riski Dört Kat Fazla
Alkol kullanımında en büyük etkenin arkadaş ortamı olduğunu ve bağımlıların sosyal kabul görmek için alkole başladığını belirten Dinç, "Geçen sene Türkiye'de 256 bin kişi alkollü araç kullanmaktan işlem görmüş. Bizi en çok endişelendiren durum, alkol kullananların çoğunun 18 yaşından önce başlamış olması. 15 yaşından önce alkol kullanmaya başlayanların bağımlı olma riski dört kat daha fazla. Endüstri de bunu bildiği için bu durumu teşvik edecek faaliyetler yapıyor" şeklinde konuştu.
YEDAM'dan Destek Alan 100 Kişiden 92'si Alkolü Bıraktı
Türkiye'nin alkole bakışını değerlendiren Dinç, "Toplumumuzun yüzde 72'si alkolle mücadele çalışmalarını destekliyor. Yeşilay olarak alkol kullanan insanları dışlamadan, suçlamadan çalışıyoruz. 81 ildeki Yeşilay Danışmanlık Merkezleri ile hizmet veriyoruz. Geçen yıl bin 500'den fazla kişi alkolü bırakmak için başvurdu ve her 100 kişiden 92'si alkolü bıraktı, yalnızca yüzde 8'i devam ediyor. Alkolle mücadelede gece gündüz çalışmaya devam edeceğiz" ifadelerini kullandı.



