6 Şubat 2023 depreminden sonra Hatay'a üçüncü kez gelen bir gazeteci, ilk iki ziyaretinde şehirde moloz yığınlarından başka bir şey görmemişti. Aradan geçen 3,5 yılda Hatay, asli gündemi olan gastronomi, tarih ve sanata yeniden dönmenin mutluluğunu yaşıyor. Depremden sonra kurulan Kültür ve Sanat Çarşısı ise Hataylılara nefes olmaya devam ediyor.
Gastrodiplomasi Programı ve Kültür Turu
İletişim Başkanlığı tarafından düzenlenen "Türkiye'nin Gastrodiplomasi Modeli: Sofra ve Miras" programı kapsamında yerli ve yabancı basın mensupları Hatay'da bir araya geldi. Programda, Avrupa Birliği (AB) coğrafi işaret tescilli Antakya künefesi ve Hatay mutfağının tanıtımı yapıldı. İkinci günde ise kültür ve sanat gezisi düzenlendi. İlk durak, 1050 metrekarelik tek parça taban mozaiğine ev sahipliği yapan Necmi Asfuroğlu Arkeoloji Müzesi oldu. Müze, 2009'da bir otel inşaatı sırasında ortaya çıkan kalıntıların korunması amacıyla 2019'da Kültür ve Turizm Bakanlığı'na devredilerek ziyarete açıldı ve şu anda hem müze hem otel olarak hizmet veriyor.
Kültür ve Sanat Çarşısı: 80 Sanatçıya Ev Sahipliği
Depremden kısa süre sonra hayata geçirilen Kültür ve Sanat Çarşısı, Hatay Valisi Mustafa Masatlı tarafından kuruldu ve yaklaşık iki yıldır aktif. Çarşıda mozaik, resim, heykel, enstrüman atölyeleri gibi kaybolmaya yüz tutmuş sanat dalları yer alıyor. Çarşı Başkanı Hakan Boyacı, "80'e yakın sanatçının atölyesi var. Şehrin kültürel ve sanatsal hafızası, gastronomi hafızası çok önemli. Binaları yaparken binlerce yıllık birikimin korunması gerekiyordu. Bu mantıkla çarşıyı hayata geçirdik ve deprem dolayısıyla şehirden ayrılan sanatçılarımız tekrar Hatay'a geldi" dedi. Çarşıda şu ana kadar yaklaşık 350 kültürel ve sanatsal etkinlik düzenlendi. Boyacı, "Çarşımızda tiyatro salonu, cep sineması, cep sahnesi, çocuk oyun alanları ve etkinlik alanı var. Ücretsiz film gösterimleri ve konserler oluyor. Turizm dünyasının hayal ettiği bir proje olduğu için kalıcı olacağını umut ediyoruz" diye ekledi.
Habibi Neccar Camii: Tarihi Eserler Korundu
Deprem sonrası Kültür ve Turizm Bakanlığı'na bağlı Muhammet Arslan başkanlığındaki Hatay kazı ekibi, "Can kurtarır gibi eser kurtarıyoruz" demişti. Şimdi o eserler hassasiyetle korunarak yerli yerine kondu. Habibi Neccar Camii, herhangi bir tarihi eser kaybı olmadan eski haline getirildi. Konya Büyükşehir Belediyesi tarafından aslına uygun inşa edilen cami, 27 Aralık 2025'te Cumhurbaşkanı Erdoğan tarafından açıldı. Caminin 28 yıllık imamı Fethullah Uğraş, "Tarihi eser niteliği taşıyan kitabelerden hiçbir kayıp yok. Sadece kurtarılamayan taşların yerine yenisi konuldu. Henüz burada yaşam başlamadı. Başka mahallelerden gelen cemaatimiz var. Vefat edenler çok, yani cemaatimizin aynı olması mümkün değil" dedi.



