Bakan Kurum: Temiz enerji dönüşümü adil kalkınma meselesidir
Bakan Kurum: Temiz enerji dönüşümü adil kalkınma meselesi

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanı Murat Kurum, Londra İklim Eylemi Haftası kapsamında düzenlenen Enerji Dönüşümü Diyaloğu İkinci Toplantısı'nda önemli açıklamalarda bulundu. Bakan Kurum, elektrifikasyonda '2035'e kadar yüzde 35' hedefine ülkelerden, uluslararası kuruluşlardan ve iş dünyasından güçlü destek geldiğini belirterek, 'Bu sahiplenmenin kalıcı bir başarıya dönüşmesi için elektrifikasyonu teknolojiye erişimi olan ülkelerin yarışı haline getiremeyiz. Temiz enerji dönüşümü, aynı zamanda adil bir kalkınma meselesidir' dedi.

COP31 Başkanlığı ve Uluslararası Enerji Ajansı ortaklığı

COP31 Başkanı sıfatıyla toplantıya katılan Bakan Kurum, etkinliğin COP31 Başkanlığı ve Uluslararası Enerji Ajansı (IEA) ortaklığında düzenlendiğini hatırlattı. Toplantıda IEA İcra Direktörü Fatih Birol, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Alparslan Bayraktar, COP29 Başkanı Muhtar Babayev, COP30 Başkanı Andre Correa do Lago ve COP32 Başkanı Gedion Timothewos gibi isimler yer aldı. Bakan Kurum, 'Uluslararası Enerji Ajansı'nın veri gücü ile COP31 Başkanlığımızın siyasi iradesini aynı hatta buluşması çok önemli. Çünkü artık iklim diplomasisinin en büyük ihtiyacı, iddialı cümlelerden çok ölçülebilir yol haritalarıdır' ifadelerini kullandı.

'2035'e kadar yüzde 35' hedefi ve bütüncül yaklaşım

Bakan Kurum, Paris'teki ilk toplantıda COP31 Eylem Gündemi başlıklarından elektrifikasyonun öne çıktığını belirterek, 'Elektrifikasyonu finansmandan, finansmanı kalkınma hakkından, yenilenebilir enerjiyi şebeke yatırımlarından, şehirleri sanayiden, binaları günlük hayattan kopararak asla ele alamayız. COP31'in temel yaklaşımı, bu parçaları aynı ışığın altında birleştirmektir' dedi. '2035'e kadar yüzde 35' hedefini teknik bir oran olmanın ötesinde; enerji güvenliğini, temiz üretimi, şehirlerin dönüşümünü ve adil kalkınmayı birlikte ele alan bütüncül bir çağrı olarak değerlendirdiklerini vurguladı.

Geniş Pickt afişi — Telegram için ortak alışveriş listesi uygulaması

IEA'dan özel rapor beklentisi

Bakan Kurum, iki hafta önce Bonn'da kamuoyuyla paylaştıkları hedefin 2035 yılına kadar nihai enerji tüketiminin yüzde 35'inin elektrikle karşılanmasını öngördüğünü hatırlattı. 'Bu hedefi belirlerken tüm parametreleri ele aldık. Bu noktada Uluslararası Enerji Ajansı da değerli katkılar sundu. Şimdi beklentimiz şu, bu hedefe giden yolları ortaya koyacak özel bir rapor hazırlaması' diye konuştu. IEA ve IRENA çalışmalarının, net sıfır emisyon hedefi için bu dönüşümün zorunlu olduğunu gösterdiğini belirten Kurum, raporun uygulanabilir, ölçülebilir ve takip edilebilir bir yol haritası olmasını beklediklerini ifade etti.

İş dünyasından yüzde 90 destek

Bakan Kurum, hedefe yönelik anketlere değinerek, 'Ankete katılan şirketlerin yüzde 90'ı, 2035 yılına kadar faaliyetlerini büyük ölçüde elektrifikasyon ekseninde dönüştürmeyi öngörüyor. Bu tablo, reel ekonominin bu hedefe hazır olduğunu ve bu dönüşümün arkasında güçlü bir sahiplenme bulunduğunu göstermesi bakımından bizlere cesaret vermelidir' dedi. Ancak bu sahiplenmenin kalıcı başarıya dönüşmesi için teknolojiye erişimi olan ülkelerin yarışı haline getirilmemesi gerektiğini vurguladı: 'Temiz enerji dönüşümü, aynı zamanda adil bir kalkınma meselesidir. Eğer bu dönüşüm finansman adaletiyle desteklenmezse, iklim çözümü yeni bir kalkınma eşitsizliğine dönüşebilir.'

Pickt makale sonrası afişi — aile illüstrasyonlu ortak alışveriş listesi uygulaması

Enerjiye erişim hakkı ve finansman adaleti

Bakan Kurum, elektrifikasyon hedefine ulaşırken iki önemli gerçeğe odaklanılması gerektiğini söyledi: Artan elektrik talebini temiz ve yenilenebilir enerji arzını büyüterek karşılamak ve gelişmekte olan ülkelerin enerjiye erişim yatırımları için finansmana ulaşmasını sağlamak. 'Temiz enerjiye geçiş, enerjiye erişim hakkını zayıflatamaz. Gelişmekte olan ülkelerin teknolojiye, şebeke yatırımlarına, yenilenebilir enerji kapasitesine ve uygun finansmana erişimi güvence altına alınmadıkça, ortak hedeflerimiz küresel ölçekte gerçek bir başarıya ulaşamaz' dedi. COP31 Başkanlığı olarak 'Uygulama COP'u' vurgusu yapan Kurum, 'Geçmişte verilen sözlerin yerine getirilmesi, ortak hedeflerimize ulaşmanın vazgeçilmez şartıdır' ifadelerini kullandı.

Binalarda enerji ve atık hedefleri

Bakan Kurum, COP31 Eylem Gündemi'nde iki büyük hedef daha olduğunu açıkladı: Binalarda enerji tüketim yoğunluğunu 2035 yılına kadar yüzde 25 azaltmak ve atık artışını 2035 yılına kadar yüzde 50 azaltarak yarı yarıya indirmek. 'Şehirleri, binaları, üretimi, tüketimi ve günlük hayatı aynı dönüşüm zincirinin parçaları olarak görüyoruz' diyen Kurum, Türkiye'nin Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan liderliğinde şehircilikten afet yönetimine, yenilenebilir enerjiden Sıfır Atık'a kadar birçok alanda tecrübe kazandığını ve bu tecrübeyi COP31'in ortak aklına taşımak istediklerini belirtti.