Londra merkezli uluslararası enerji düşünce kuruluşu Ember, Küresel Elektrik Görünümü Raporu'nu yayımladı. Rapora göre, 2025 yılında güneşten elektrik üretimini en fazla artıran ülkeler sıralamasında Türkiye 7. sırada yer aldı. Türkiye, güneş enerjisi kapasitesindeki hızlı yükselişle dikkat çekiyor.
Küresel Güneş Enerjisinde Rekor Artış
Ember verilerine göre, 2025 yılında dünyada güneşten elektrik üretimi yüzde 30 artarak son 8 yılın en hızlı büyümesini kaydetti. Güneş enerjisinin toplam elektrik üretimindeki payı yüzde 8,7'ye yükseldi. Yenilenebilir enerji kaynakları küresel elektrik üretiminin yüzde 33,8'ini karşılayarak son 100 yılda ilk kez kömürün payını geride bıraktı.
Güneş Enerjisi Üretiminde Lider Ülkeler
Ember raporuna göre, güneşten elektrik üretimini en fazla artıran ülkeler şöyle sıralandı: Çin, ABD, Hindistan, Brezilya, Pakistan, Almanya, Türkiye, İtalya, Fransa ve Hollanda. Toplam güneş enerjisi üretiminde ise ilk 15 ülke arasında Çin, ABD, Hindistan, Japonya, Almanya, Brezilya, İspanya, Avustralya, İtalya, Güney Kore, Türkiye, Pakistan, Fransa, Hollanda ve Meksika yer aldı.
Türkiye'nin Rüzgar ve Güneş Başarısı
Türkiye, 2025'te elektriğinin yüzde 22'sini rüzgar ve güneşten üreterek yüzde 17 olan dünya ortalamasını geride bıraktı. Son 2 yılda güneşin elektrik üretimindeki payı 2 katına çıkarak yüzde 10,5'e ulaştı. Rüzgar ve güneş enerjisi, küresel elektrik talebindeki büyümenin yüzde 99'unu karşıladı.
Hidroelektrik Düşüşü ve Doğal Gaz İthalatı
Ancak Türkiye'de hidroelektrik üretimi 2025'te 18 teravatsaat azalarak Brezilya'dan sonra en büyük düşüşü yaşadı. Bu kayıp doğal gaz santralleriyle ikame edildi ve yıllık ortalama 1,8 milyar dolarlık ek doğal gaz ithalatına yol açtı. Küresel düzeyde hidroelektrik üretimi yerinde sayarken, Türkiye'deki düşüş fosil yakıt kullanımını artırdı.



