İran ve ABD, stratejik öneme sahip Hürmüz Boğazı'nda askeri çatışmaları önlemek amacıyla bir askeri iletişim hattı kurdu. İran devlet televizyonu Press TV'nin haberine göre, bu hat iki ülke arasında doğrudan iletişimi sağlayarak yanlış anlaşılmaları ve tansiyonun yükselmesini engellemeyi hedefliyor.
Görüşmeler ve Arabulucular
İletişim hattının kurulması, geçen hafta İsviçre'de yapılan görüşmelerin ardından geldi. Arabulucular Pakistan ve Katar tarafından yayımlanan nihai bildiri kapsamında, boğazda çatışmaya yol açabilecek olayları önlemek ve İslamabad Mutabakatı'nın Beşinci Maddesi hükümlerini uygulamak amacıyla bu adım atıldı.
İran'ın Tutumu
Dışişleri Bakan Yardımcısı Kazım Garibabadi, X sosyal medya platformundan yaptığı açıklamada, "Hürmüz Boğazı'ndan güvenli geçiş, belirsiz düzenlemeler, paralel güzergahlar veya İran'ın kıyı devleti rolünü dikkate almayan karar alma süreçleri altında garanti edilemez." ifadelerini kullandı. Garibabadi, Tahran ile koordinasyon sağlanamaması durumunda diğer güzergahların askıya alınacağı uyarısında bulundu. İran, varılan mutabakat uyarınca, Hürmüz Boğazı'ndan yapılacak her türlü geçişin kendisi tarafından açıklanan güzergahlar üzerinden gerçekleşmesi gerektiğini vurguluyor.
Uluslararası Tepkiler ve Gelişmeler
Umman Ulaştırma Bakanlığı, önceki gün yaptığı açıklamada Hürmüz Boğazı'nda geçici bir deniz koridoru kullanım seçeneği üzerine Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO) ile koordinasyon sağladıklarını ve gemilerin gerekli koordinasyonu IMO ile sağlamaları gerektiğini duyurdu. Ancak İran Devrim Muhafızları Ordusu Donanması, "İran ile koordinasyon sağlanmadan, bazı merciler tarafından gemilerin Hürmüz Boğazı'ndan geçmesi için yeni bir güzergah açıklandı. Bu kabul edilemez ve tamamen tehlikelidir." açıklamasını yaptı.
Saldırı Olayı
Açıklamanın ardından dün, ABD ile İran'ın mutabakat zaptından sonra ilk defa Hürmüz Boğazı yakınlarında bir geminin saldırıya uğradığı bildirildi. Saldırının detayları henüz netleşmezken, bu olay bölgedeki gerginliğin devam ettiğini gösteriyor.



